O tom, že budovanie značky je v súčasnosti už nevyhnutnosť, sa nemusíme ani rozprávať. Netýka sa len veľkých značiek ako Telekom či Tatra Banka, budovať povedomie o značke totiž vieme aj na lokálnej úrovni. Poznáte napríklad reštauráciu Season home cooking? Ak nie ste zo Zvolena, asi nie, ale v meste je to jedna z najznámejších a najnavštevovanejších reštaurácií, o ktorej vie takmer každý. Pokiaľ ste lokálny hráč, nepotrebujete, aby vás poznali na celom Slovensku.
Ako už z príkladu vyplynulo, dnes sa pozrieme na to, ako postupovať pri zostavení brand building stratégie a na čo by ste si pri tom mali dať pozor.
Prečo je stratégia dôležitá?
Isto sa pýtate, prečo je dôležité mať správne určenú stratégiu už na začiatku. Veď predsa sa dá kedykoľvek v budúcnosti zmeniť alebo dokonca dokážete fungovať momentálne aj bez nej, len na produktových Google a Facebook kampaniach, čím si zabezpečujete reklamu. Nesprávne nastavená alebo nenastavená stratégia vás však v budúcnosti môže stáť množstvo síl a financií – zmeniť to, ako cieľová skupina vníma vašu značku, nie je jednoduché.
Príkladom môže byť napríklad sieť obchodov Lidl. Ten sa dlhé roky prezentoval ako najlacnejšia možnosť pre pravidelný nákup – a tak bol aj vnímaný. Neskôr, keď sa chcel profilovať ako obchod, kde nájdete čerstvé a kvalitné potraviny, musel vynaložiť množstvo energie a financií, aby ľudí odpútal od vnímania, ktoré zákazníci mali dovtedy zakorenené. A stále na tom pracuje. Dodnes však ešte pomerne veľa ľudí nenavštevuje Lidl práve pre to, že tento obchodný reťazec považuje za nekvalitný a lacný.
Ďalším dôvodom, prečo je v rámci podnikania potrebné pracovať aj na budovaní značky, je, že výkonnostné kampane nemusia vždy byť rentabilné z dlhodobého hľadiska. V prípade, že aktuálne máte rozbehnuté len kampane zamerané na propagáciu produktov a vašou jedinou konkurenčnou výhodou je nízka cena, pohybujete sa na veľmi tenkom lade. Ak totiž cieľová skupina u vás nakupuje len na základe kampane a nízkej ceny, je veľmi pravdepodobné, že v prípade novej konkurencie alebo zvýšenia nákladov na marketing vaše podnikanie veľmi rýchlo zanikne. Pokiaľ príde konkurencia, ktorá dokáže ponúknuť zákazníkom viac ako len cenu, tak vás vaša cieľová skupina bez akýchkoľvek výčitiek vymení.
Veľmi pekným príkladom je spoločnosť Alza, ktorá aj napriek tomu, že ďaleko nie je najlacnejšia, je najväčším predajcom elektroniky u nás. Je to kvôli tomu, že poskytuje množstvo iných benefitov, vďaka čomu sa ľudia rozhodnú nakupovať práve tam.
Dôvodov, prečo je potrebné mať nastavenú komunikačnú stratégiu, je množstvo, toto je len pár najčastejších chýb, s ktorými sa pri stratégiách stretávame.
Vy a vaša firma ako základný kameň stratégie
Či už ste startup, malá firma, alebo zabehnutý stredný podnik určite si pamätáte, prečo ste s podnikaním začínali – a presne tieto hodnoty alebo DNA vašej firmy by mali byť prenesené aj do vašej komunikácie. Príťažlivá stratégia firmy, ktorá dokáže rovnako osloviť vašich zamestnancov aj potenciálnych zákazníkov, by mala obsahovať tri základné zložky:
Poslanie (misia): O čo vám ide, kam mierite a prečo. Je vyjadrenie zmyslu a účelu existencie organizácie.
Poslanie definuje účel alebo širší cieľ organizácie alebo podniku.
Slúži ako sprievodca v časoch neistoty, maják. Nemá časové ohraničenie.
Poslanie môže ostať rovnaké po desaťročia, ak sa správne formuluje.
Musí vystihovať vyšší zmysel k dosiahnutiu vyššieho dobra, čo dáva zmysel úsiliu každého jednotlivca, ktorý je súčasťou organizácie.
Poslanie musí ľudí inšpirovať.
Vízia (obraz budúcnosti): Ako bude vyzerať vaša budúcnosť, ak sa budete držať svojho poslania a naplníte svoj cieľ.
Obraz budúcnosti, ktorú zamýšľame – ako bude vyzerať naša budúcnosť, ak dosiahneme svoj cieľ?
Čo by malo nastať, keď budeme žiť v súlade s poslaním firmy a všetko sa dobre skončí.
Je to predstava žiaduceho cieľového stavu a má podobu jednoduchého opisu jeho podoby a ideálnej situácie, ktorú chce organizácia dosiahnuť pomocou stratégie.
Vízia je súčasťou motivačných faktorov (ide o najväčší motivátor).
Pomáha ťahať za jeden povraz smerom k naplneniu.
Udržiava ľudí v pohybe v ťažkých časoch.
Mala by byť globálna, pozitívna, vylepšujúca svet.
Hodnoty (DNA): Podľa čoho sa orientujete – akými princípmi sa priebežne riadite a podľa čoho sa rozhodujete.
Základné hodnoty, ktoré spoločnosť vyznáva.
Opisujú spôsob správania spoločnosti, ktorým realizuje víziu.
Podľa čoho sa orientujeme? Akými princípmi sa priebežne riadime pri rozhodnutiach?
Sú to princípy definujúce charakter spoločnosti a lídrov.
Sú hybnou silou správania sa ľudí, ktorí spolupracujú na dosiahnutí zámerov a obrazu budúcnosti.
Skutočný úspech firmy závisí od toho, ako dokáže líder organizácie skutočne žiť tieto hodnoty. Lídra všetci pozorujú, preto ak žije tieto hodnoty v praxi, ostatní ho budú pripravení nasledovať.
Ide o maximálne 3 – 4 hodnoty, usporiadané podľa priorít. Ľudia sa nedokážu sústreďovať na viac hodnôt.
Pre lepšie pochopenie si môžeme ako príklad uviesť spoločnosť Walt Disney:
Misia: „Pomocou nášho portfólia značiek na odlíšenie obsahu, služieb a spotrebných výrobkov sa snažíme rozvíjať najkreatívnejšie, najinovatívnejšie a najziskovejšie zábavné zážitky a súvisiace produkty na svete.“
Vízia: „Byť jedným z popredných svetových producentov a poskytovateľov zábavy a informácií.“
Keď máte ako spoločnosť určené tieto kľúčové aspekty, môžete sa pustiť do komunikačnej stratégie, ktorá by mala vystihovať dané hodnoty spoločnosti.
Úvodné analýzy ako základ úspešnej stratégie
Pred samotným začiatkom analýz musíte mať jasný cieľ: čo chcete pri budovaní povedomia o značke dosiahnuť a v akom čase. V opačnom prípade budete robiť všetko, nebudete mať prehľad o tom, čo ste dosiahli alebo nedosiahli, a nakoniec budete frustrovaní. Zapamätajte si, že treba byť konkrétny, určitý, merateľný, realistický a časovo ohraničený.
Pre každú spoločnosť existuje konkurencia a tým aj konkurenčné prostredie, preto je potrebné ho poznať. Začnite analýzou konkurenčných spoločností – pozerajte sa na ne ako z biznisového, tak aj z marketingového hľadiska. Ten, kto je pre vás konkurent v rámci biznisu, nemusí byť konkurent v rámci marketingových aktivít a naopak. Vyberajte si zodpovedne na základe racionálnych informácií a nie na základe emócií a pocitov, vyberte si ideálne 4 – 8 konkurenčných spoločností a pozerajte sa na ich produkty, služby, ceny, komunikáciu, obraty, vývoj a všetko, čo vám môže pomôcť pri nastavovaní spoločnosti a komunikácie.
Zo získaných informácií si vytvorte pozičnú mapu a na nej sa snažte nájsť miesto, kde nikto nie je. Využite dôsledky kategoriálnej ortodoxie a odlíšte sa. Na piesočku, kde sa „hrá“ veľa vašich konkurenčných spoločností, bude omnoho ťažšie sa presadiť a rovnako to bude omnoho finančne náročnejšie. Nájdite si svoj priestor a nebojte sa odlíšiť.
Príklad, ako môže vyzerať pozičná mapa, v tomto prípade módnych značiek:
Ďalším dôležitým faktorom je cieľová skupina. Je viac ako potrebné mať podrobne zanalyzovanú cieľovú skupinu značky alebo produktu. Spravte si prieskum cieľovej skupiny. Pritom nie je potrebné robiť prieskumy za tisíce eur od mediálnych agentúr. V prípade, že si to nemôžete dovoliť, spravte si vlastný, a to pomocou Google dotazníkov alebo sa pýtajte ľudí a zákazníkov.
Zistite, čo ľudia chcú od podobných značiek, aké sú ich potreby, akú komunikáciu očakávajú, čo je pre nich rozhodovací faktor, aby nakúpili u vás a aby aj ostali a podobne. Tieto dáta vám budú pri ďalšej práci veľmi nápomocné. Získate tak prehľad cieľovej skupiny v danej kategórii produktov. Interne tomu hovoríme kategoriálny insight – akási všeobecná pravda.
Pri nastavovaní komunikačnej stratégie je však veľmi dôležité brať do úvahy aj väčší rozmer ako len samotný segment daného trhu. Určite nezabudnite aj na socio-kultúrny rozmer. V dnešnej dobe už nefungujú kampane, aké mala v minulosti napríklad Coca-Cola, ktoré vyrobila jeden TV spot a pustila ho do celého sveta. V súčasnosti je potrebné reagovať na aktuálnu náladu národa.
Kreatíva, kreatíva, kreatíva
Keď máte za sebou úvodné analýzy a prieskumy, môžete sa pustiť do tvorby kreatív. Tak ako pri všetkom, kreatíva je najdôležitejšia časť kampane. Samozrejme, musí byť funkčná. Musí byť navrhnutá tak, aby zaujala cieľovú skupinu a splnila cieľ, či už je to priamy predaj alebo budovanie brandu. Rovnako ako pri všetkom v reklame platí, že pre každú značku sú iné atribúty, na ktoré treba dbať.
Tipy, na ktoré by ste nemali zabudnúť pri tvorbe kreatívnej kampane:
Reklama by mala byť autentická a uveriteľná. Mala by vystihovať vaše hodnoty spomínané na začiatku článku. Ďalším dôležitým faktorom je, aby bola relevantná pre cieľovú skupinu a aby sa cieľová skupina v reklame našla – tu viete využiť fakty z analýz a prieskumov cieľovej skupiny. Pri tvorbe kreatív nezabúdajte na to, že pri budovaní značky je dôležitá konzistentnosť – keď sa do niečoho pustíte, je veľmi dôležité, aby ste vedeli kreatívny koncept rozvíjať dlhodobo a nemenili ste ho každé tri mesiace. Posledným pravidlom, ktoré sa vám určite bude hodiť, je, aby bola reklama výrazná, nezvyčajná a iná, aby tak dokázala vyrušiť cieľovú skupinu.
Keď sa vám podarí naplniť tieto body, môžete spustiť kampaň a začať ju optimalizovať pre čo najlepšie výsledky.
Autorom je Milan Čanky, Creative Team Leader & Digital Strategist v agentúre SCR interactive, ktorá sa špecializuje na slovenské firmy malej a strednej veľkosti. V agentúre veria na poctivý marketingový výskum prepojený so silným výkonnostným marketingom.Článok je súčasťou septembrovej špeciálnej série Digitalizácia biznisu a prechod na online marketing, kde odborníci firmám radia, ako pomocou kvalitného e-shopu a dobrého marketingu zvýšiť tržby spoločnosti.
Zdroj článkov – obsah sme vytvárali pre redakciu Forbes https://www.forbes.sk/vybudujte-si-znacku-a-dostante-sa-do-povedomia-tipy-vdaka-ktorym-porazite-konkurenciu/
Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies
Táto stránka používa cookies
Súbory cookie používané na stránke sú kategorizované a nižšie si môžete prečítať o každej kategórii a povoliť alebo zakázať niektoré alebo všetky z nich. Keď sú zakázané kategórie, ktoré boli predtým povolené, všetky súbory cookie priradené k danej kategórii budú z vášho prehliadača odstránené. Okrem toho môžete vidieť zoznam súborov cookie priradených ku každej kategórii a podrobné informácie súborov cookie. Viac o cookies
Nevyhnutné cookies Niektoré súbory cookie sú potrebné na poskytovanie základných funkcií. Bez týchto súborov cookie nebude webová lokalita správne fungovať a sú predvolene povolené a nemožno ich zakázať.
Meno
Hostname
Cesta
Expirácia
wp-wpml_current_language
www.scrinteractive.sk
/
365 days
Nastavenie jazykovej mutácie
_scr_cookies_necessary
www.scrinteractive.sk
/
365 dní
Systémové nastavovacie cookies
_scr_cookies_analytics
www.scrinteractive.sk
/
365 dní
Systémové nastavovacie cookies
_scr_cookies_marketing
www.scrinteractive.sk
/
365 dní
Systémové nastavovacie cookies
lightmode
www.scrinteractive.sk
/
1 den
Nastavenie zobrazenia stránky v tmavom/svetlom režime
_GRECAPTCHA
www.scrinteractive.sk
/
365 dní
Tento súbor cookie nastavuje služba Google recaptcha na identifikáciu robotov na ochranu webovej stránky pred škodlivými spamovými útokmi.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhajú zlepšovať našu webovú stránku zhromažďovaním a podávaním správ o jej používaní.
Meno
Hostname
Cesta
Expirácia
_ga
.scrinteractive.sk
/
730 dní
Používa ho Google AdSense na pochopenie interakcie používateľa s webovou stránkou generovaním analytických údajov.
_gid
.scrinteractive.sk
/
1 deň
Obsahuje jedinečný identifikátor, ktorý používa služba Google Analytics na určenie, že dva odlišné prístupy patria rovnakému používateľovi v rámci relácií prehliadania.
_gat
.scrinteractive.sk
/
1 hodina
Google analytics identifikátor
_hjFirstSeen
.scrinteractive.sk
/
30 min
Hotjar nastavuje tento súbor cookie na identifikáciu prvej relácie nového používateľa. Ukladá hodnotu true/false , čo naznačuje, či to bolo prvýkrát, čo Hotjar videl tohto používateľa.
_hjIncludedInSessionSample
.scrinteractive.sk
/
2 min
Hotjar nastavuje tento súbor cookie, aby zistil, či je používateľ zahrnutý do vzorkovania údajov definovaných webome.
_hjIncludedInPageviewSample
.scrinteractive.sk
/
2 min
Hotjar nastavuje tento súbor cookie, aby zistil, či je používateľ zahrnutý do vzorkovania údajov definovaných webom.
_hjAbsoluteSessionInProgress
.scrinteractive.sk
/
30 min
Hotjar nastavuje tento súbor cookie na identifikáciu prvej relácie nového používateľa. Ukladá hodnotu true/false , čo naznačuje, či to bolo prvýkrát, čo Hotjar videl tohto používateľa.
_hjSessionUser_
.scrinteractive.sk
/
365 dní
Hotjar session.
_hjSession_
.scrinteractive.sk
/
30 min
Hotjar session.
Marketingové cookies Marketingové súbory cookie sa používajú na sledovanie návštevníkov na rôznych webových stránkach, aby umožnili vydavateľom zobrazovať relevantné a pútavé reklamy.
Meno
Hostname
Cesta
Expirácia
c
t.leady.com
/
16 rokov
Tento súbor cookie je nastavený spoločnosťou Rubicon Project na riadenie synchronizácie identifikácie používateľov a výmeny používateľských údajov medzi rôznymi reklamnými službami.
_fbp
.scrinteractive.sk
/
90 dní
Tento súbor cookie nastavuje spoločnosť Facebook tak, aby zobrazovala reklamy na Facebooku alebo na digitálnej platforme založenej na reklame na Facebooku po návšteve webovej stránky.
fr
.facebook.com
/
90 dní
Facebook nastavuje tento súbor cookie tak, aby používateľom zobrazoval relevantné reklamy sledovaním správania používateľov na webe, na stránkach, ktoré majú Facebook pixel alebo sociálny doplnok Facebooku.