SEO je v neustálom pohybe vďaka aktualizáciám jeho algoritmu. Ešte vždy je v oblasti optimalizácie pre vyhľadávače enormný priestor na zlepšovanie či učenie sa nových vecí. Inak tomu nie je ani pri trendoch, ktoré sa každým rokom menia. V tomto článku Vám teda prinášam niekoľko trendov v oblasti SEO, ktoré sú typické pre rok 2019.
Mobile-first index
V marci minulého roku Google zaviedlo tzv. mobile-first indexing, čo sa v jednoduchosti dá opísať tak, že mobilná verzia webových stránok sa stala východiskom pre to, čo Google obsahuje vo svojom indexe a základnú úroveň toho, ako určuje poradie.
Momentálne už mobilné zariadenia predstavujú takmer 60% z celkovej vyhľadávanosti a toto číslo sa neustále zvyšuje. Na základe tohto faktu, je jasné, že je veľmi dôležité vybudovať skutočne responzívny web, ktorý je plne funkčný na mobilných zariadeniach.
Zdá sa, že Google vníma pomalé načítanie webových stránok ako najväčší problém. Je viac než zrejmé, že je nevyhnutné budovať lepšie mobilné verzie webových stránok a tým teda i zlepšovať uživateľskú skúsenosť návštevníkov. Pretože, povedzme si na rovinu, na čom záleží viac než na prehľadnej, rýchlej a kvalitnej verzii webu na mobilnom zariadení? :)
Featured Snippets
Výsledky v SERPe už v dnešnej dobe zahájili akúsi súťaž v predbiehaní sa. Ak sa pozriete na prvú stránku Google, nech už hľadáte čokoľvek, uvidíte, ako prvé miesta zaberajú reklamy a v závislosti od dopytu sa pred samotnými organickými výsledkami objavia ešte aj reklamy s obrázkami či mapa ukazujúca polohu relevantných miest, ktoré by ste mohli hľadať.
Featured Snippets zohrávajú dôležitú úlohu v roku 2019 a to hlavne preto, že vyhovujú potrebám užívateľov. Zobrazené úryvky z webových stránok, ktoré Google interpretuje ako vhodné na zodpovedanie otázok používateľa sú ideálne, nakoľko sa užívateľ preklikne zväčša tam kde potrebuje.
V roku 2019 je ešte ťažšie byť viditeľný na popredných pozíciách v SERPe. Pre optimalizáciu webovej stránky je preto dôležitejšie dbať na stratégiu ohľadom cieľov, ktoré chcete dosiahnuť a ktoré sú dosiahnuteľné. S tým prichádza otázka, čo chce Vaša cieľová skupina vedieť alebo čo hľadá. Čím viac im vyhoviete s Vaším obsahom, tým lepšie budú Vaše šance na úspech.
Kvalitný obsah
Aj napriek faktu, že sa algoritmus Google neustále zlepšuje, stále je potrebný kvalitný obsah vo forme textu na určenie relevancie webu pre vyhľadávaný dopyt. V priebehu posledných rokov urobil Google veľké množstvo vylepšení čo sa týka analýzy textového obsahu a využíva najnovšie technológie s funkciou Rankbrain na lepšie pochopenie obsahu na stránkach. Preto Vašim hlavným cieľom by malo byť poskytovanie čo najlepšieho a hodnotného obsahu na Vašej webovej stránke.
S vývojom SERPu, Google pristupuje čoraz k väčšiemu množstvu údajov. Zároveň je i schopný si vytvoriť vlastný meta popis z existujúceho obsahu na webe. Okrem toho, taktiež využíva štrukturované údaje na vytvorenie Featured Snippets. Nakoľko sa teda priestor vo vyhľadávaní pre organiku zmenšil, mali by ste sa uistiť, že tvoríte pútavé meta popisy. Pútavé meta popisy môžu výrazne zvýšiť CTR (mieru prekliku) na Váš web. Rada pre Vás? Dbajte na svoj obsah tým najlepším možným spôsobom a predíďte tak možnosti, že sa ukrátite o potenciálnych užívateľov.
Uživateľská skúsenosť
Svoj obsah na webe neoptimalizujeme primárne pre vyhľadávače ale práve pre používateľov webových stránok. Práve z tohto dôvodu zohráva čoraz viac dôležitejšiu úlohu užívateľská skúsenosť. Aby ste mohli svojim užívateľom dopriať čo najlepšiu skúsenosť s Vašim webom, je potrebné sústrediť sa na nasledujúce tri veci:
Rýchlosť načítania: Pomocou nástrojov, akými sú napríklad PageSpeed od Google môžete kontrolovať čas načítania webu či merať jeho výkonnosť.
Technická bezchybnosť webovej stránky: Užívatelia sú čoraz náročnejší na použiteľnosť webovej stránky a teda očakávajú od tej Vašej, že sa na ňu môžu spoľahnúť a že bude použiteľná aj v roku 2019. Týmto mám na mysli, že ak napríklad používate ešte stále Adobe Flash, tak sa tomu radšej vyhnite. ?
Mobilná optimalizácia: Ako sme si vyššie spomínali, už viac než 60% celkovej návštevnosti sa vykonáva skrz smartfóny či tablety. O to dôležitejšie je dbať na použiteľnosť webu skrz mobilné zariadenia.
Obrázkové vyhľadávanie
V roku 2017 Google výrazne zlepšil vyhľadávanie skrz obrázky. Mnohé webové stránky museli dokonca bojovať so stratou návštevnosti, pretože si užívatelia zvykli pekliknúť na web skrz obrázky a nie priame vyhľadávanie.
Skutočnosť, že užívatelia vo väčšej miere vyhľadávajú obrázky by malo majiteľov webov motivovať k optimalizácií vizuálnych prvkov na webe. Snažte sa používať obrázky v lepšej kvalite rozlíšení ako Vaša konkurencia. V roku 2019 by ste mali myslieť celistvo z hľadiska obsahu. Obsah Vašej stránky je harmonickou interakciou obrazového, textového či video materiálu, ktorý by mal byť zameraný na pridanú hodnotu pre používateľa a pokrývať tému čo najkomplexnejšie.
Dbajte preto na kvalitný a unikátny obsah na svojom webe a snažte sa vždy uspokojiť potreby užívateľov nielen z obsahového hľadiska ale aj z vizuálneho. Vytvárajte technicky dokonalé webové stránky s rýchlym načítaním, ktoré sú optimalizované aj pre použitie v mobilných zariadeniach. Ale predovšetkým, nezabúdajte na rozdiel medzi tým, čo chcete dosiahnuť a čo dokážete dosiahnuť.