Čo je to affiliate marketing
Affiliate marketing je forma online marketingu, ktorá je založená na provízii z predaja, príp. splnenia inej formy konverzie (získanie emailového kontaktu do databázy, vyplnenie formulára a pod.). Jednoducho povedané, majiteľ eshopu platí za marketing len vtedy, keď mu reálne chodia objednávky. Dalo by sa povedať, že z toho pohľadu je affiliate marketing čisto výkonnostne orientovaný model.
Ako funguje affiliate marketing
Na affiliate marketingu možno nahliadať spravidla z 3 strán / subjektov:- inzerent - majiteľ eshopu / predajca, ktorý chce viac predávať, poskytuje malé percento z objednávok, ktoré získa vďaka affiliate marketingu
- publisher - vlastník blogu / marketér, ktorý chce zarábať na províziách z predaja, propaguje eshop a produkty inzerenta
- sieť - sprostredkovateľ medzi inzerentom a publisherom, dohliada na spravodlivý proces pre obe strany, taktiež zastrešuje právne, technické, administratívne fungovanie programu
Ako prvé je potrebné otvoriť affiliate program
V prípade, že ste majiteľ eshopu a chcete platiť len za reálne výsledky s cieľom čo najefektívnejšieho vynakladania marketingových prostriedkov, tak ako prvé musíte otvoriť affiliate program. Najjednoduchšou možnosťou, ako to uskutočniť je zapojenie sa do affiliate siete (napr. dognet.sk, cj.com a i.). Áno, affiliate program sa dá otvoriť aj napriamo a neplatiť tak sprostredkovateľskú províziu affiliate sieti, avšak v takom prípade musí majiteľ eshopu zastrešiť právne fungovanie affiliate programu, technické nasadenie na eshop s možnosťou registrácie publisherov, dohľad na správne trackovanie konverzií a v neposlednom rade získavanie ľudí, ktorí vôbec budú ochotní jeho eshop propagovať. Priamu spoluprácu si môžu dovoliť skôr veľké eshopy ako napríklad Alza, či Martinus. Všetkým ostatným odporúčam ísť cez affiliate sieť, kde je výrazný pomer celého procesu outsourcovaný na odborníkov.
Rozhodujú podmienky affiliate programu
V online svete figurujú stovky publisherov, ktorí sa snažia propagovať eshopy s cieľom získania provízie. Otvorene je nutné povedať, že veľké percento z nich robí mesačne také nízke čísla, že pre majiteľov eshopov by bolo ich zapojenie nezaujímavé. Avšak, sú tu aj veľkí publisheri / tímy marketérov, ktorí to vedia robiť naozaj profesionálne a reálne zdvihnúť obrat eshopov o niekoľko percent vyššie. Práve o tých je nutné zabojovať. Dá sa to urobiť tým spôsobom, že váš affiliate program bude mať výhodnejšie podmienky než konkurenčné affiliate programy, a tak sa títo publisheri budú usilovať väčšmi o propagáciu vašich produktov. Dajte publisherom zaujímavé percento z výšky predaja, nastavte dĺžku merania cookies na štandardných 30 dní a umožnite rôzne formy propagácie, aby publisheri neboli priveľmi obmedzovaní.