Profesionálny predaj má svoje vlastné princípy. Ak ich predajca dodrží, potom s istotou rozozná svoje príležitosti a využije ich pre svoj, ale aj pre prospech zákazníka. Ak tieto princípy nepozná, stráca šance.
Tieto zásady by sme taktiež mohli prirovnať ku valcom v aute. Predstavte si, že vlastníte šesťvalcové vozidlo a k tomu, aby mohlo správne fungovať a podávať výkon, musí využívať všetkých 6 valcov dokopy. Vo
firemnej kultúre tieto valce môžeme chápať ako faktory, ktoré by mal každý profesionálny obchodník ovládať.
- ZNALOSŤ TRHU
Znalosť trhu je polovica úspechu. Profesionálny predajca sa musí pohybovať v oblasti aktuálneho trhu doma, či v zahraničí. Mal by byť sčítaný a pri obchode vedieť prebrať s klientmi trendy na trhu, či aktuálne informácie o domácej alebo zahraničnej politike.
- ZNALOSŤ ODVETVIA
Poznanie odvetvia je nevyhnutým valcom obchodníka. Obchodník pritom využívať znalosť trhu s bližším zameraním na konkrétne odvetvie, kde skúma produkty a ceny konkurencie a pozíciu konkurencie na trhu.
- ZNALOSŤ FIRMY
Profesionálny predajca musí byť dobrým vyslancom svojej materskej spoločnosti. Mal by byť dobre oboznámený s firemnou filozofiou, mal by byť informovaný o marketingových a reklamných programoch firmy a taktiež by mal poznať tých správnych ľudí a mať kontakty v rôznych oddeleniach spoločnosti.
- ZNALOSŤ PRODUKTU
Produktové znalosti sú k úžitku predávajúceho, nie zákazníka. Osoba, ktorá vie o produktoch najviac, je najlepším predavačom. Hĺbková znalosť produktu je dôležitá pre profesionálneho predajcu nielen kvôli presvedčeniu o tom, čo robia, ale skôr kvôli vlastnému sebavedomiu a dôveryhodnosti.
- ZNALOSŤ PREDAJA
Existuje mnoho faktorov, ktoré majú vplyv na znalosť predaja. Patrí sem napríklad verbálna a neverbálna komunikácia, znalosť produktu, či trhu, informácie o konkurencii. Preto je potrebné, aby obchodník bol človek, ktorý chápe, že znalosti a postupy je potrebné stále osviežovať a vylepšovať. Mnohým obchodníkom sa stáva, že sa dostanú do takzvanej "rutiny" v ktorej aktívne predávajú stále ten istý produkt a týmto oslabujú svoje predajné schopnosti.
- PRÍSTUP
Posledným, no veľmi dôležitým faktorom je prístup, ktorý odlišuje profesionálneho obchodníka od tých slabších.
Tu platí pravidlo viac počúvať ako hovoriť. Mnoho obchodníkov má tendenciu zahltiť klienta prezentáciou a ponúkajú často aj to, čo klient nechce, čím ho odradia. Ak klient hovorí o svojich potrebách, cíti sa viac akceptovaný a má dojem, že nám nejde len o to produkt predať, ale rovnako je dôležité vyriešiť klientov problém, či potrebu.
Je zrejmé, že efektívny predaj sa odvíja od mnohých faktorov, ktoré predstavujú základnú bázu vlastností a najmä schopností, ktorými by mal správny predajca disponovať. Skutočný obchodník vie, že predať sa dá každý produkt a takmer každá služba. Je len na ňom, aký postup zvolí, no pri dodržiavaní týchto šiestich "valcov" by mal byť výsledok zaručený.
Skúste sa zamyslieť nad svojím potenciálom, rozvíjajte ho a uvidíte, že dokážete aj to, čo sa Vám v minulosti zdalo nemožné.